نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

در اوج تنهایی! (۲)

در صفحه۴۳ کتاب «در اوج تنهایی» چنین نگاشته شده است :

«در جائیکه رسانه های گروهی در مدت چند روز قادرند تمام توجه مردم را بسوی یک چیز سوق دهند و حتی آنان را وادار نمایند که برای پیروزی یک تیم دست به دعا بردارند آیا نمی توانند آنان را چنان متوجه امام زمان ارواحنا فداه نمایند که برای ظهور آن حضرت بطور جدی و از اعماق قلب دست به دعا بردارند و باور نمایند که اگر چنین کنند در همین زمان دعاهایشان باعث ظهور آن حضرت خواهد شد».



البته در این مورد که رسانه های جمعی ما بخصوص تلویزیون علیرغم اینکه می تواند در بالا بردن محتوای فکری و معرفتی جامعه نقش سازنده داشته باشد بیشتر در جهت تفریح و پر کردن اوقات فراغت جامعه برنامه ریزی کرده است، با نویسنده محترم هم عقیده می باشیم. تلویزیون کمتر به معرفی معارف اساسی دین بویژه مبحث مهدویت پرداخته و اگر برنامه های معدودی نیز ساخته شده بیشتر شعاری و احساسی بوده و کمتر به محتوا و اصل معارف مهدوی توجه شده است.

لیکن اشاره به تبلیغات تلویزیون مشابه آنچه برای صرفه جویی در آب و برق و حمایت تیم فوتبال انجام می شود و تطبیق آن با تبلیغات دینی اشتباه فاحشی خواهد بود. آن تحول و بیداری که با روشی مشابه روش تبلیغ صرفه جویی در برق قرار است در بنیان جامعه اتفاق بیفتد و مردم را برای حمایت از امام زمانشان برانگیزد کمی کودکانه بنظر می رسد. این سبک نگرش نسبت به تبلیغات دینی ریشه در کمیت گرایی و عددزدگی افراد داشته گمان می کنند هر قدر تعداد حامیان یک فکر زیادتر باشد و لو اینکه از درون تهی و خالی از معرفت باشند، آن حرکت به پیروزی نزدیکتر است.

در صفحه۶۶ کتاب طی جملات مشابهی می نویسد:

«اگر همه شیعیان یکپارچه شوند و ظهور امام زمانشان را بخواهند ما به سرعت اجازه فرج و ظهور را به آن حضرت عنایت خواهیم کرد و جهان را از شب تاریک به روز روشن و زندگی انسانی منتقل خواهیم نمود

نشانه های عددزدگی و تکثر گرایی را در این عبارت نیز می یابیم در واقع نکته ای که تذکر آن بسیار مهم و اساسی به نظر می رسد این است که متأسفانه در بسیاری موارد ما برداشت درستی از علل غیبت و چگونگی ظهور نداریم در نتیجه در مورد راه و روش درست انتظار نیز دچار اشتباه شده و گاه حتی به بیراهه می رویم.

حقیقت اینست که روایات مربوط به علل غیبت متعدد بوده و هر دسته از احادیث غیبت را از زاویه ای مورد بررسی قرار داده و به یک یا دو نکته از علت ها اشاره می نماید. بدون شک برای رسیدن به نتیجه کامل و دستیابی به کنه مطلب ناگزیر همه روایات را باید مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

در واقع اگر غیبت امام عصر(عج) تنها یک دلیل داشت و آن هم صرفاً آماده نبودن مردم و عدم دعای دسته جمعی آنها بود ما نیز به یاری نویسنده محترم شتافته با روشهای مختلف و تبلیغات وسیع توجه مردم را جلب نموده و آنان را به صحنه کشانده با دعاها و چله ها و شب زنده داری ها، پاشنه در استجابت را از جا به در آورده و ظهور مولایمان را به زور هم شده از خدا می گرفتیم.

لیکن مسئله غیبت امام عصر(عج) بر اساس روایات علل بیشماری داشته و عدم آمادگی و سستی و غفلت زدگی مردم شاید تنها یکی از دلایل طولانی شدن غیبت باشد.

بد نیست بدانیم در کتاب «روزگار رهایی» نویسنده محترم کامل سلیمان بخش چهارم از جلد اول کتاب را به بررسی علل غیبت از دیدگاه روایات اختصاص داده و تحت عنوان «راز غیبت» به شرح و بسط این مطلب پرداخته است که ما به خلاصه ای از مطالب کتاب اشاره می کنیم:

دسته بندی علل و عوامل غیبت شامل موارد زیر است:

۱. ترس از قتل : حدیث شماره ۱۸۱،ص ۱۸۴ روزگار رهایی

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «به ناگزیر او باید غایب شود که در آن مدت ترس از قتل هست

۲. امتحان شیعه : حدیث ۱۸۴، صفحه ۱۸۵ روزگار رهایی

امام صادق(ع) فرموده اند: «از مدیحه سرایی و ثناخوانی بپرهیزید که روزگاری امام شما از دیده ها پنهان خواهد بود و شما امتحان خواهید شد، برخی گویند وفات کرده! برخی گویند کشته شده، برخی گویند کجا رفته؟ از دیدگان مومنان برای او سیل اشک جاری می شود و شما دچار امواج حوادث می گردید آنسان که کشتی ها دستخوش امواج دریا می شوند. کسی از این امواج سالم نمی ماند جز آنکه خداوند از او پیمان گرفته و ایمان را در دل او جای داده و با روحی از جانب خود تاییدش نموده است

۳. تا بیعتی بر گردن حضرت نباشد : حدیث۱۸۶ ، صفحه ۱۸۸ روزگار رهایی

امام حسن محبتی(ع) فرمودند: «آیا نمی دانید که جناب خضر(ع) هنگامی که کشتی را سوراخ کرد، جوان را کشت و دیوار را ساخت موجب خشم حضرت موسی بن عمران(ع) شد، زیرا حکمت آنها بر او پوشیده بود. هریک از ما نیز - مطابق حکمت خدا - در گردنش برای طاغوت زمانش بیعت هست به جز قائم(عج

۴. ناسپاسی و قدر ندانستن مردم: حدیث۱۹۵،صفحه۱۹۱ روزگار رهایی

امام باقر(ع) فرمودند: «هنگامیکه خدای تبارک و تعالی بر مردمان خشمگین شود، ما را از مجاورت آنها دور می سازد

۵ . حکمت های فاش نشده: حدیث۲۰۰،صفحه۱۹۳ روزگار رهایی

امام صادق(ع) فرمودند: «برای صاحب این امر غیبتی است که چاره ای از آن نیست و آن به دلایلی است که به ما اجازه افشای آن داده نشده است. اجمال حکمت آن، همان حکمت غیبت پیامبران پیشین است که دلیل اصلی آن جز بعد از ظهور دانسته نمی شود، چنانکه حکمت کارهای شگفت انگیز حضرت خضر برای حضرت موسی کشف نشد تا وقتی که از یکدیگر جدا شدند آنگاه معلوم شد که چرا کشتی را سوراخ کرد و جوان را کشت و دیدار را بنا کرد؟! هنگامیکه خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم داشت، اگرجه علت برخی از آنها برای ما روشن نباشد

۶. نباید سوال کرد: حدیث۲۱۴،صفحه۲۰۱ روزگار رهایی

در نامه امام زمان(ع) به دومین سفیر خود محمدبن عثمان چنین آمده است:

«... اما در مورد علت غیبت، خدای تبارک و تعالی می فرماید: [ای کسانی که ایمان آورده اید هرگز نپرسید از مسائلی که اگر فاش شود شما را اندوهگین می سازد...]

هر یک از پدران من بیعتی از طاغوت های زمان خود به گردن داشت ولی من هنگامی ظهور خواهم نمود که بیعت احدی از طاغوتها به گردنم نباشد و اما کیفیت انتفاع مردم از وجود من در غیبت همانند انتفاع آنها از خورشید است هنگامیکه ابرهای تیره آن را بپوشاند و من امان هستم

برای شما سودی نخواهد داشت پرسش نکنید و در مورد آنچه به شما بیان شده خود را به زحمت نیندازید و در رابطه با تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج شما نیز به آن بسته است و سلام بر کسی که از هدایت پیروی کند

۷. جدا شدن خالص از ناخالص : حدیث۲۰۴،صفحه۱۹۵ روزگار رهایی

امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «غیبت قائم (ع) به طول می انجامد تا حق روشن گردد و ایمان محض از تیرگی خالص شود و هر که از شیعیان سرشت ناپاک دارد و بیم آن هست که اگر امکانات وسیع و امن وامان گسترده در عهد قائم(عج) آگاه شود از در نفاق درآید به ارتداد گراید و با ارتداد آنها خالص از ناخالص از یکدیگر جدا شود آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند: [تا هنگامیکه پیامبران نومید شدند و مردم خیال کردند که آنها را به دروغ وعده عذاب داده اند یاری ما فرا رسید.]»

روایت دیگر نیز در این زمینه از کتاب نجم الثلقب،ص۷۴۶ از امیرالمومنین(ع) نقل شده که فرموده اند:

«چگونه خواهید بود شما در آن زمان که بی امام و بی هادی و بی نشانه بمانید، بیزاری جوید بعضی از شما از بعضی در آنگاه امتحان کرده می شوید و جدا می شوید و بیخته می شوید

۸. روشن شدن وضعیت تولی و تبری مردم: حدیث۲۰۶،صفحه۱۹۶،روزگار رهایی

امام صادق(ع) می فرمایند: «ولیکن گروهی از شیعیان ما صدایشان از گوششان تجاوز نمی نماید و ناله شان از خودشان تجاوز نمی کند، هرگز با دوستدار ما دشمنی نمی ورزند و هرگز با دشمن ما آشتی نمیکنند، فضایل ما را به منکران حقوق ما بازگو نمی کنند،محبت دشمنان ما را به دلشان راه نمی دهند، کینه دوست ما را به دل نمی گیرند

۹. خالص شدن نطفه ها: در کتاب نجم الثاقب،صفحه۲۶۹ به نقل کمال الدین از امام صادق(ع) روایت می کند که: راوی می پرسد چرا امیرالمومنین(ع) از همان آغاز با مخالفین خود نجنگید؟

حضرت پاسخ دادند:« زیرا در کتاب خدا آمده است:[اگر جدا شوند هرآینه عذاب می کنیم کافران را عذابی دردناک

راوی پرسید: مقصود از جدا شدن چیست؟

فرمود: «ودیعه ها و امانت هایی از مومنین در صلب های کافران است، و تا این ودیعه ها و امانت هایی از مومنین در صلب های کافران است و تا این ودیعه ها و امانت های خداوند از صلب کافران بیرون نیاید حضرت قائم(عج) ظهور نخواهند نمود

در صفحه۲۷۰ همین کتاب از «محبوب القلوب» نقل نموده است:

جناب الشهدا(ع) در روز عاشورا هرگاه به لشکر ابن زیاد حمله می کرد بعضی را می کشت و بعضی را واگذاشت، وقتی از علت این امر سوال شد فرمودند:

«پرده از پیش چشم من برداشته شد، پس دیدم نطفه هایی را در صلب های ایشان بود، پس آن کسانی را که در آینده از نطفه آنها اهل ایمان بیرون خواهند آمد را شناختم. لذا او را نکشتم تا آنکه نسل او خالص شود و نیز آنانی را که از نطفه انسان صالحی بیرون نمی آید را نیز شناختم و آنها را کشتم

ادامه دارد...

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.