نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

دراوج تنهایی(3)

در قسمت قبل به نه مورد از علل غِبت با توجه به آیات و روایات اشاره شد که در این قسمت به ادامه بررسی علل غیبت می پردازیم:



10 . امتحان، رشد و تعالی معنوی امام زمان (عج) :

یکی دیگر از علل غیبت امام عصر(عج) تکامل معنوی خود آن حضرت و آماده شدن ایشان برای تشکیل حکومت الهی در جهان می باشد.

پیامبران و ائمه اطهار(ع) نیز در یک مسیر تکاملی قرار دارند و سیر معنوی خاصی را طی می نمایند. یکی از وظایف پیامبر(ص) و ائمه تربیت نفوس مردم بوده است. آن بزرگواران برای اصلاح مردم زحمات زیادی را تحمل نموده اند تا جایی که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند هیچ پیامبری به مثل من اذیت نشده است حال در خصوص امام عصر(عج)، دامنه اصلاح و تربیت بسیار وسیع تر و گسترده تر از سایر انبیاء و اوصیاء الهی بوده و در حد جهانی است، حتی می توان گفت که وظیفه هیچ یک از آنها همچون امام زمان (عج)گسترده نبوده است، تا جایی که ایشان برای اقامه عدل و داد در کره زمین باید با تمامی ظالمین جزئی و کلی به مقابله برخیزند، لذا این مسئولیت خطیر کار ساده ای نبوده، نیاز به آمادگی و ظرفیت و استعدادهای ویژه ای دارد. بنابراین آن حضرت طی دوران طولانی غیبت تحت امتحان الهی بوده، و نیز با انجام اعمال عبادی، دستگیری و هدایت خلق و... تحت تربیت الهی قرار می گیرند تا برای امر فرج و تشکیل جامعه الهی جهانی آماده شوند.

حضرت علی (ع) ضمن روایت مفصلی به ضرورت این امتحان و آمادگی برای اوصیاء پیامبر(ص) اشاره می فرمایند:

«...تا پیامبر(ص) زنده است خداوند جانشین او را در هفت مقام امتحان می کند که حسن خدمت و فرمان برداری او را بیازماید، هرگاه اطاعت و امتحان آنان مورد رضایت بود، خداوند به پیامبر خود دستور می دهد که او را در زمان زندگی دوست خود قرار دهد و برای پس از وفات به جانشِنی بر گزیند و اطاعت جانشین خود را بر همه امتهایی که پیرو او هستند لازم و واجب شمارد، بعد از وفات پیامبر(ص) نیز جانشین او در هفت مقام امتحان می شود تا بردباری و تحمل او سنجیده شود...»

کتاب خصال شیخ صدوق باب خصال هفتگانه ح 45

11. آنچه در امتهای پیشین واقع شده، در این امت نیز واقع خواهد شد:

در کتاب نجم الثاقب،ص۲۶۶ چنین آمده:

«در اخبار صحیفه فریقین که ما طرق آن را که زیاده از پنجاه است در کتاب«فصل الخطاب» ضبط نمودیم و جمله ای از صحاح ایشان است، رسیده که حاصل مضمون آنها آنکه آنچه در امم سابقه خصوصا بنی اسرائیل واقع شده در این امت نیز واقع شود، حتی اگر در سوراخ جانوری رفتند، اینها نیز بروند و برای بیشتر انبیاء(ع) غیبتهای طولانی و غیر طولانی بود که از امت خود به امر الهی کناره کرده بودند و کسی از آنها خبری نداشت. »

و نیز در کتاب مهدی موعود(ج13 بحار) صفحه۸۴۳ به اسناد خود از امام صادق(ع) روایت می کند:

«قائم ما را غیبتی است که مدت آن به طول می انجامد.

من گفتم: برای چه غیبت می کند بابن رسول الله؟

فرمود: خداوند عزوجل می خواهد علائم پیغمبران را در غیبتهای خود درباره او نیز جاری گرداند. ای سدیر! او می باید به اندازه غیبت های پیغمبران غیبت نماید، قال الله تعالی لترکبن طبقا عن طبق، یعنی آثاری از شما بر اساس آثار آنها که قبل از شما بوده اند در میان شما نیز جاری است

غیبت امام زمان(عج) مسلما حکمت ها و رازهای زیادی می تواند داشته باشد و چه بسا همانگونه که در روایت نیز به آن تصریح شده بود بخش عمده این اسرار بعد از ظهور آن حضرت فاش گردد.

به هر حال نمی توان انکار نمود که یکی از علل غیبت امام عصر(عج)، خود مردم می باشند لیکن اینگونه نیست که ما سایر علل غیبت را تحت الشعاع خواستن و دعا کردن مردم قرار دهیم و از پرداختن به سایر علل غیبت غفلت نماییم.

بعلاوه در بحث دعا برای تعجیل در فرج با اینکه نمی توان اثر دعا را در تعجیل فرج امام زمان (عج) نادیده گرفت و این امر بنا بر توصیه اکید خود ایشان که فرمودند (و اکثرو الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم) از وظایف شیعیان در دوران غیبت محسوب می گردد و همچنین دعا برای تعجیل فرج امام زمان (عج) از چنان اهمیتی برخوردار است که خود حضرت به بزرگی چون سید محمد تقی موسوی اصفهانی امر به تالیف کتابی در این زمینه دادند و این چنین فرمودند :

«این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نامش را بگذار مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم

مکیال ج1ص26

با این همه برداشت شخصی و دور از روایات ائمه اطهار (ع) از مسئله دعا برای امام زمان(عج) کاریست بس ناپسند و ما نباید از دعا نمودن برای امر ظهور گزینه ای شرطی بسازیم، به اینگونه که نویسنده محترم در ص66 کتاب در اوج تنهایی فرموده اند :« ...در اثر سستی مردم مسلمان و ظلم ظالمین تا کنون حد اقل 1000 سال از آغاز ظهور امام عصر ارواحنافداه تاخیر شده ...اگر همه شیعِان جهان یکپارچه شوند و ظهور امام زمانشان را بخواهند ما بسرعت اجازه فرج و ظهور را به آن حضرت عنایت خواهیم کرد و جهان را از شب تاریک به روز روشن و زندگی انسانی منتقل خواهیم نمود

بعلاوه القاء مطلب به این شکل این اثر سوء را دارد که سایر علل و عوامل غیبت از دیده ها پنهان مانده و این توقع در اذهان قوت می گیرد که چرا برای ظهورش دعا کردیم ولی ظهوری واقع نشد و احتمال یأس و نا امیدی و بدبین شدن به اصل مبحث مهدویت بخصوص برای جوانان وجود خواهد داشت.

مورد قابل تذکر دیگر نحوه و طرز نگرش چنین افرادی به دعا و استجابت است. دعا کردن فرصت و مجالیست که خداوند از فضل وکرم خود در اختیار بنده قرار می دهد تا حاجات و نیازهای خود را با استغاثه و التجاء از درگاه الهی طلب نمایند و خداوند نیز خود فرموده که دعای بندگان را حتما می شنود و به آن ترتیب اثر می دهد. لیکن نکته اشتباهی که ممکن است در اذهان پدید آید این است که دعا را همچون پولی تصور کنند که مشتری برای خرید به فروشگاه می برد و خداوند همچون فروشنده ای که در مقابل دریافت پول کالا تحویل می دهد در مقابل دعای بنده ملزم به اجابت بوده و اگر همه مردم جمع شده و دعا کنند الزام خداوند برای اجابت بیشتر می شود.

اولا : همانطور که در قرآن کریم نیز اشاره شده است دست خدا هیچگاه بسته نیست و او بر بندگان خود کاملا تسلط و چیرگی دارد. اگرچه بندگان خود را دوست می دارد و دعای آنها را می شنود لیکن تحقق این حاجتها شروط متعدد از جمله به اقتضای مصلحت خواهد بود. لذا دلیلی ندارد که هنوز تا سایر مقدمات و حکمت ها ایجاب نکرده خداوند به خاطر اصرار و پافشاری عده ای آن دعا را اجابت نماید بلکه چه بسا به خاطر آنکه این افراد به اشتباه خود پی برده و دیدگاه خود را اصلاح نمایند اصلا دعای این افراد را به اجابت نرساند و لو همه مردم با اصرار و پافشاری چیزی را طلب کرده باشند و یا ممکن است که به واقع دعای آنها را اجابت نماید ولی زمان اجرای آنرا به تاخیر اندازد، مثلا دعایی را اجابت نموده ولی 1000 سال بعد تحقق عینی پیدا کند.

ثانیا : آنچه خداوند از ما انسانها خواسته است بندگی و تسلیم است. دعا برای فرج مولا امام زمان(ع) یکی از وظایفی است که ما آن را در کنار وظایف دیگر خود انجام می دهیم و در عین حال تسلیم امر خدا بوده و به رضای او راضی هستیم و یقین داریم که خداوند دوران غیبت را طولانی نمی کند مگر آنکه خیر و مصلحتی برای شیعیان و خود وجود امام عصر(عج) در این به درازا کشیدن باشد.

ثالثا : در بین روایات و نیز در لسان ادعیه به موارد متعدد برمی خوریم که از بی صبری و ناشکیبایی و عجله نهی و بالعکس به صبر و برخورد عاقلانه و منطقی توصیه شده است:

از جمله در کتاب روزگار رهایی صفحه۳۴۱ از امام صادق(ع) روایت شده که:

«شتاب مردم برای این کار آنها را هلاک ساخت، خداوند برای شتاب مردم شتاب نمی کند. برای این امر مدتی است که باید پایان پذیرد. اگر مدت آن سرآید نه ساعتی جلو می افتد و نه ساعتی تاخیر می گردد

همچنین در دعای عصر غیبت که امام زمان(ع) خود شیعه را امر به خواندن آن فرموده اند چنین آمده است:

«پروردگارا مرا بر دین خود ثابت قدم بدار و بر طاعت خود بگمار، قلبم را بر ولی امر خود توفیق ده آن کسی که او را به اذن خود از خلقت پوشیده داشتی و منتظر امر توست و تو آن دانای بی معلم هستی به وقتی که در صلاح وقت ولیت در آن است تا او را به اظهار امر خود اجازه دهی و پرده از غیبتش برداری.پس مرا بر این امر شکیبا گردان تا نه تعجیل آنچه تو به تاخیر انداخته ای را دوست داشته باشیم و نه تأخیر آنچه تو عجله نموده ای را و نه پرده برداشتن از آنچه تو دوست داری و نه کاوش در آنچه تو کتمان کرده ای و نه آنکه با تو در تدبیرت ستیزه نکنم و چون و چرا نکنم و نگویم چرا ولی امرت ظهور نمی کند حال آنکه زمینت از ظلم و جور پر شده است و همه امر خود را به تو واگذار نمایم».

ادامه دارد...

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.