نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام
image

هدیه ای برای "پدرمهربان"

 

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً...( البقرة /۸۳)

با والدین خویش به نیکی رفتار نمایید...

ازحضرت جواد عليه السّلام نقل است که در مورد آیه فوق فرمود:

«هر كس والدين روحانى و حقيقى خود محمد و على را گرامى ‏تر از پدر و مادر نداند چنين شخصى در حلال و حرام و زياد و كم احكام خدا وارد نبوده و چيزى را در نمی یابد (تفسير جامع، ج‏2، ص: 71)

همچنین در حدیثی زیبا از کتاب "مناقب" چنین می خوانیم:

«روزى پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به امير المؤمنين فرمود از منزل بيرون رفته و به مردم اعلام كن و بگو آگاه باشيد هر كس در پرداخت اجرت و دستمزد شخص اجیرشده ظلم كند لعنت خداوند بر او باد.

و هر كس برای غیر مولای خود بندگی نماید، خداوند او را لعنت كند.

و هر كس پدر و مادر خود را دشنام دهد لعنت خدا بر او باد.

امير المؤمنين در میان مردم ندا نمود و فرمايشات پيغمبر اكرم را ابلاغ کرد. عمر و جماعتى ديگر از مردم خدمت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آمده عرض كردند آیا بياناتى كه على به مردم اعلام نمود تفسير هم دارد؟

فرمود: بلى خداوند مي فرمايد لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ پس هر كه درمورد اجر و مزد ما كه دوستى اهل بيت من است نسبت به ما ستم نمايد لعنت خدا بر او باد.

و نیز مي فرمايد النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ هر كه من مولاى او هستم على نیز مولاى اوست‌، هر كس غير على و ذريه او را ولی و سرپرست خود بداند، بر او باد لعنت خداوند.

گواه باشيد اى مردم من و على دو پدر اين امت هستيم هر كس يكى از ما را دشنام دهد(سبّ كند)، لعنت خدا بر او باد (تفسير جامع، ج‏۲، ص ۷۱)

 

درسال روز ولادت پدر امت بلکه پدر ابناء بشر بار دیگر این روایات گرانبها را از نظر گذرانده و خویشتن را برای تأسی و عمل بدان آماده می نماییم:

در اولین عبارت این کلام شریف رسول پروردگار به آیه قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(الشورى / 23) اشاره فرموده و اجری که خداوند برای اهلبیت در گردن بندگان نهاده را یادآوری و تأکید می نمایند.

همانگونه که می دانیم این اجر چیزی جز مودت و پیوند معنوی و محبت آمیز بین بنده و مولا نیست و خداوند و رسول او از ما خواسته اند این حلقه ی اتصال را برای همیشه عمر خود محافظت نماییم تا از برکات بی پایان این ارتباط محکم، بی بهره نمانیم.

این پیوند مقدس همه معصومین چهاردهگانه از پیامبرصلی الله علیه و اله تا دوازدهمین پیشوا را شامل می شود لیکن نکته و امتیاز خاصی نیز وجود دارد که جلوه و تاکید آن در مورد امام هر زمان یعنی آخرین حلقه این زنجیر بیشتر می باشد.

این نقطه ی امتیاز عبارت است از «واجب الاطاعه» بودن آن حضرت که ضمن روایتی از امام باقر علیه السلام به آن توجه داده شده است:

«وَ الطَّاعَةُ لِوَاحِدٍ مِنَّا وَ الْمَوَدَّةُ لِلْجَمِيعِ...» ( كافى، ج ۱، ص۳۵۶)

هرچند ولایت همه ی افراد این خاندان را پذیرفته و نسبت به ایشان محبت می ورزیم لیکن مسئولیت اجرایی و اعمال ولایت و سرپرستی، در هر عصر و دوران صرفاً از طریق وصی و نماینده ی همان زمان تحقق پیدا می نماید که در عصر حاضر کسی نیست مگر وجود مقدس امام زمان عج؛ لذا ما در عین سرسپردگی در پیشگاه همه آل محمد صلی الله علیه و اله حساب مولا و امام خویش را جدا نموده و برای اداء اجر رسالت مراتب مودت و یاری و خدمتگزاری خویش را به محضر آن بزرگوار تقدیم می نماییم.

اگرچه پیامبر خدا صلی الله علیه واله کسانی را که از جهت دشمنی و عناد این حق را زیر پا نهاده اند و پیروان امروزی ایشان را مورد لعن قرار داده اند، اما از میان شیعیان نیز ممکن است عده ای از سَرِ نا آگاهی و یا سست همتی در ادای این حق کوتاهی نمایند بخصوص آن زمان که بر اثر معاشرت با افراد نا اهل این پیوند محبت نا استوار و کم رنگ شده و گرایش به دشمنان جای آن را بگیرد، گاهی نیز این زیر پانهادن اجر رسالت به نحو کاملا متفاوتی اتفاق می افتد و آن هنگامی است که به جای این که امام زمان خود را در مرکز توجه و محبت قلبی خود قرار دهیم این جایگاه ویژه را به یکی دیگر از مقدسین این خاندان می سپاریم و به این ترتیب امام در حاشیه زندگی ما قرار گرفته و در نتیجه آن چنان که حق آن بزرگوار است اداء وظیفه نکرده و در انجام تکالیف مادی و معنوی خویش نسبت به ایشان جفا می نماییم، البته نیازی به یادآوری نیست که هریک از همان مقدسین بزرگوار اگر در زمان حاضر می زیستند احدی در نزدشان محبوب تر از امام عصر عج نبوده و هیچ مستحبی را به خدمتگزاری وی ترجیح نمی دادند.

عبارت بعدی تفسیر رسول خاتم و پدر دلسوز امت این بود که هرگاه کسی اربابی غیر از آن ولیّ برگزیده و معرفی شده از جانب خدا را بندگی و اطاعت کند خدا او را لعنت کند.

علی علیه اسلام و امامان از نسل آن بزرگوار سرپرستان منتخب الهی هستند و امروز ردای این مقام بر قامت امام زمان عج می باشد، لذا توقع می رود ایشان در همه ی جنبه های زندگی این ولایت و حاکمیت را بر ما داشته باشند یعنی هرگز نقش و نظر کسی در بعدی از ابعاد حیات ما نباید پر رنگ تر از نقش و نظر مولایمان باشد و یا برای جلب تایید و تشویق دیگران رضایت و خوشنودی آن حضرت را نادیده بگیریم.

شاید بتوان ادعا کرد پایین درجه ی این کنار نهادن ولایت امام و نادیده گرفتن سرپرستی ایشان همین سرگرم شدن ما باشد به مسائل بی ارزش و تلف کننده عمر و یا اشتغال داشتن به اموری که مورد پسند و رضایت مولایمان نیست... .

در واقع اگر امام زمان عج را واقعا بندگی و اطاعت می نمودیم، بخش اعظمی از افعال و افکار فعلی خویش را به دور می افکندیم.

در سومین و آخرین بند تذکر حضرت محمد صلی الله علیه واله به جمله ای عجیب بر می خوریم که دشنام دهندگان به علی و فرزندان او را دشنام دهنده به خود به شمار آورده و لعنت خداوند برای این سب کنندگان می طلبند.

البته بر نبی خداوند پوشیده نبود که بعد از او حاکمانی بر مردم چیره خواهند شد که ناسزا گفتن به عزیزان پیامبر صلی الله علیه واله کمترین آزار و دشمنی ایشان و پیروانشان تا به امروز باشد.

اما همین عبارت ساده نیز می تواند مفهوم عمیق تری داشته باشد، آن دسته از اعمال و کردار ما که مذمت و توهین دشمنان را بر انگیخته و موجبات تمسخر نسبت به امام زمان عج و پدران بزرگوارش را فراهم می آورد و به وسیله فرصت طلبان در جامعه انعکاس می یابد، مصداقی از همین فرمایش پیغمبر است و کوتاهی ما در شناساندن و معرفی کردن زوایای مختلف شئون امام زمان ع به انسان ها و یادآوری ژرفای شفقت و مهربانی او علیرغم عظمت مقامشان که عملا باعث می شود وجود مبارک امام علیه السلام در هاله ای از خرافات و باورهای خودساخته مخفی بماند، مصداقی دیگر...

***

حال اگر بخواهیم درسالروز میلاد اولین وصی رسول و روز پدر، هدیه ای به محضر آخرین وصی آن بزرگوار یعنی پدر مهربانمان حضرت مهدی عج تقدیم نماییم شاید هیچ تحفه ای ارزنده تر از حدیث فوق نباشد و این که پیمان ببندیم به پیام پر معنای آن عمل کنیم و هرگز:

مودت و دوستی این پدر مهربان که مزد رسالت جد بزرگوار اوست را از یاد نبرده،

ولیّ و اربابی غیر از مولایمان را اطاعت نکنیم، موجبات سب و دشنام این پدر مهربان را فراهم نیاورده و برآن بی تفاوت نباشیم.

 

هدیه ای برای "پدرمهربان"

 

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً...( البقرة /۸۳)

با والدین خویش به نیکی رفتار نمایید...

ازحضرت جواد عليه السّلام نقل است که در مورد آیه فوق فرمود:

«هر كس والدين روحانى و حقيقى خود محمد و على را گرامى ‏تر از پدر و مادر نداند چنين شخصى در حلال و حرام و زياد و كم احكام خدا وارد نبوده و چيزى را در نمی یابد (تفسير جامع، ج‏2، ص: 71)

همچنین در حدیثی زیبا از کتاب "مناقب" چنین می خوانیم:

«روزى پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به امير المؤمنين فرمود از منزل بيرون رفته و به مردم اعلام كن و بگو آگاه باشيد هر كس در پرداخت اجرت و دستمزد شخص اجیرشده ظلم كند لعنت خداوند بر او باد.

و هر كس برای غیر مولای خود بندگی نماید، خداوند او را لعنت كند.

و هر كس پدر و مادر خود را دشنام دهد لعنت خدا بر او باد.

امير المؤمنين در میان مردم ندا نمود و فرمايشات پيغمبر اكرم را ابلاغ کرد. عمر و جماعتى ديگر از مردم خدمت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آمده عرض كردند آیا بياناتى كه على به مردم اعلام نمود تفسير هم دارد؟

فرمود: بلى خداوند مي فرمايد لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ پس هر كه درمورد اجر و مزد ما كه دوستى اهل بيت من است نسبت به ما ستم نمايد لعنت خدا بر او باد.

و نیز مي فرمايد النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ هر كه من مولاى او هستم على نیز مولاى اوست‌، هر كس غير على و ذريه او را ولی و سرپرست خود بداند، بر او باد لعنت خداوند.

گواه باشيد اى مردم من و على دو پدر اين امت هستيم هر كس يكى از ما را دشنام دهد(سبّ كند)، لعنت خدا بر او باد (تفسير جامع، ج‏۲، ص ۷۱)

 

درسال روز ولادت پدر امت بلکه پدر ابناء بشر بار دیگر این روایات گرانبها را از نظر گذرانده و خویشتن را برای تأسی و عمل بدان آماده می نماییم:

در اولین عبارت این کلام شریف رسول پروردگار به آیه قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى(الشورى / 23) اشاره فرموده و اجری که خداوند برای اهلبیت در گردن بندگان نهاده را یادآوری و تأکید می نمایند.

همانگونه که می دانیم این اجر چیزی جز مودت و پیوند معنوی و محبت آمیز بین بنده و مولا نیست و خداوند و رسول او از ما خواسته اند این حلقه ی اتصال را برای همیشه عمر خود محافظت نماییم تا از برکات بی پایان این ارتباط محکم، بی بهره نمانیم.

این پیوند مقدس همه معصومین چهاردهگانه از پیامبرصلی الله علیه و اله تا دوازدهمین پیشوا را شامل می شود لیکن نکته و امتیاز خاصی نیز وجود دارد که جلوه و تاکید آن در مورد امام هر زمان یعنی آخرین حلقه این زنجیر بیشتر می باشد.

این نقطه ی امتیاز عبارت است از «واجب الاطاعه» بودن آن حضرت که ضمن روایتی از امام باقر علیه السلام به آن توجه داده شده است:

«وَ الطَّاعَةُ لِوَاحِدٍ مِنَّا وَ الْمَوَدَّةُ لِلْجَمِيعِ...» ( كافى، ج ۱، ص۳۵۶)

هرچند ولایت همه ی افراد این خاندان را پذیرفته و نسبت به ایشان محبت می ورزیم لیکن مسئولیت اجرایی و اعمال ولایت و سرپرستی، در هر عصر و دوران صرفاً از طریق وصی و نماینده ی همان زمان تحقق پیدا می نماید که در عصر حاضر کسی نیست مگر وجود مقدس امام زمان عج؛ لذا ما در عین سرسپردگی در پیشگاه همه آل محمد صلی الله علیه و اله حساب مولا و امام خویش را جدا نموده و برای اداء اجر رسالت مراتب مودت و یاری و خدمتگزاری خویش را به محضر آن بزرگوار تقدیم می نماییم.

اگرچه پیامبر خدا صلی الله علیه واله کسانی را که از جهت دشمنی و عناد این حق را زیر پا نهاده اند و پیروان امروزی ایشان را مورد لعن قرار داده اند، اما از میان شیعیان نیز ممکن است عده ای از سَرِ نا آگاهی و یا سست همتی در ادای این حق کوتاهی نمایند بخصوص آن زمان که بر اثر معاشرت با افراد نا اهل این پیوند محبت نا استوار و کم رنگ شده و گرایش به دشمنان جای آن را بگیرد، گاهی نیز این زیر پانهادن اجر رسالت به نحو کاملا متفاوتی اتفاق می افتد و آن هنگامی است که به جای این که امام زمان خود را در مرکز توجه و محبت قلبی خود قرار دهیم این جایگاه ویژه را به یکی دیگر از مقدسین این خاندان می سپاریم و به این ترتیب امام در حاشیه زندگی ما قرار گرفته و در نتیجه آن چنان که حق آن بزرگوار است اداء وظیفه نکرده و در انجام تکالیف مادی و معنوی خویش نسبت به ایشان جفا می نماییم، البته نیازی به یادآوری نیست که هریک از همان مقدسین بزرگوار اگر در زمان حاضر می زیستند احدی در نزدشان محبوب تر از امام عصر عج نبوده و هیچ مستحبی را به خدمتگزاری وی ترجیح نمی دادند.

عبارت بعدی تفسیر رسول خاتم و پدر دلسوز امت این بود که هرگاه کسی اربابی غیر از آن ولیّ برگزیده و معرفی شده از جانب خدا را بندگی و اطاعت کند خدا او را لعنت کند.

علی علیه اسلام و امامان از نسل آن بزرگوار سرپرستان منتخب الهی هستند و امروز ردای این مقام بر قامت امام زمان عج می باشد، لذا توقع می رود ایشان در همه ی جنبه های زندگی این ولایت و حاکمیت را بر ما داشته باشند یعنی هرگز نقش و نظر کسی در بعدی از ابعاد حیات ما نباید پر رنگ تر از نقش و نظر مولایمان باشد و یا برای جلب تایید و تشویق دیگران رضایت و خوشنودی آن حضرت را نادیده بگیریم.

شاید بتوان ادعا کرد پایین درجه ی این کنار نهادن ولایت امام و نادیده گرفتن سرپرستی ایشان همین سرگرم شدن ما باشد به مسائل بی ارزش و تلف کننده عمر و یا اشتغال داشتن به اموری که مورد پسند و رضایت مولایمان نیست... .

در واقع اگر امام زمان عج را واقعا بندگی و اطاعت می نمودیم، بخش اعظمی از افعال و افکار فعلی خویش را به دور می افکندیم.

در سومین و آخرین بند تذکر حضرت محمد صلی الله علیه واله به جمله ای عجیب بر می خوریم که دشنام دهندگان به علی و فرزندان او را دشنام دهنده به خود به شمار آورده و لعنت خداوند برای این سب کنندگان می طلبند.

البته بر نبی خداوند پوشیده نبود که بعد از او حاکمانی بر مردم چیره خواهند شد که ناسزا گفتن به عزیزان پیامبر صلی الله علیه واله کمترین آزار و دشمنی ایشان و پیروانشان تا به امروز باشد.

اما همین عبارت ساده نیز می تواند مفهوم عمیق تری داشته باشد، آن دسته از اعمال و کردار ما که مذمت و توهین دشمنان را بر انگیخته و موجبات تمسخر نسبت به امام زمان عج و پدران بزرگوارش را فراهم می آورد و به وسیله فرصت طلبان در جامعه انعکاس می یابد، مصداقی از همین فرمایش پیغمباند و کوتاهی ما در شناساندن و معرفی کردن زوایای مختلف شئون امام زمان ع به انسان ها و یادآوری ژرفای شفقت و مهربانی او علیرغم عظمت مقامشان که عملا باعث می شود وجود مبارک امام علیه السلام در هاله ای از خرافات و باورهای خودساخته مخفی بماند، مصداقی دیگر...

***

حال اگر بخواهیم درسالروز میلاد اولین وصی رسول و روز پدر، هدیه ای به محضر آخرین وصی آن بزرگوار یعنی پدر مهربانمان حضرت مهدی عج تقدیم نماییم شاید هیچ تحفه ای ارزنده تر از حدیث فوق نباشد و این که پیمان ببندیم به پیام پر معنای آن عمل کنیم و هرگز:

مودت و دوستی این پدر مهربان که مزد رسالت جد بزرگوار اوست را از یاد نبرده،

ولیّ و اربابی غیر از مولایمان را اطاعت نکنیم، موجبات سب و دشنام این پدر مهربان را فراهم نیاورده و برآن بی تفاوت نباشیم.

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.