نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

?????? ??????

???? ???? ??

?????? ?????? ????

????

????

چگونه با خبر شوم که مورد توجه امام زمان هستم؟

محبت و توجه امری است دو سویه ، هرچه توجه ما به آن حضرت (عج) بیشتر شود و محبت امام عصر (عج) در دل ما شکوفا تر شود طبیعی است که بیشتر مورد توجه و محبت حضرت قرار خواهیم گرفت .اما برای ایجاد این اشتیاق و محبت در دلهایمان سلسله تکالیفی است که موظفیم در عصر غیبت انجام دهیم. برای مطالعه بیشتر به کتاب مکیال المکارم ،جلد 2 ، بخش 8 تکالیف عصر غیبت رجوع کنید.


امام زمان (عج)از چه کسانی راضی می شوند و از چه کسانی آزرده خاطر؟

در زیارت « ال یس» که از خود ناحیه مقدسه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه رسیده و در کتاب مفاتیح الجنان هم بدان اشاره شده است ، خود امام چنین می فرمایند که: «فالحق ما رضیتموه و الباطل ما اسخطتموه» بدین معنی که «حق آنست که شما آن را پسندیده اید و باطل آن که شما را به خشم آورده». البته در توقیعی از جانب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه نیز چنین آمده است که : «هیچ مطلبی ما را از آنها دور نمی سازد ، مگر کارهای ناپسندی که از ایشان به ما می رسد؛ که آن کارها را خوش نداریم» احتجاج/۴۹۹


به عنوان جوان چه کاری انجام دهم که امام زمان دوست داشته باشد؟

در کلمه ای قدسی نقل است که خداوند تعالی می فرماید: « محبوب ترین بندگان نزد من ، کسانی هستند که حق مرا بر پا داشته اند، و برترین و گرامی ترین این افراد ، محمد است که سید و آقای خلایق است و بعد از او علی مرتضی برادر محمد مصطفی است و پس از علی دیگر امامان راستین، که حق را به پا می دارند. در رتبه بعد از ایشان کسانی قرار دارند که پیامبر و جانشینان او را برای دستیابی به حقشان یاری می کنند و در درجه بعد کسانی هستند که پیامبر و اهلش را دوست دارند و از دشمنانشان بیزارند ، اگرچه اهل بیت را یاری و نصرت نکرده باشند.» بحارالانوار جلد 2 صفحه 26 خواست امام زمان (عج) چیزی نیست جز خواست خداوند و باستناد روایت فوق محبوب ترین بندگان نزد خداوند پس ار پیامبر (ص) و جانشینانش -که درود خداوند بر آنها باد- افرادی هستند که به پیامبر (ص) و اهل بیتش(علیهم السلام)برای احیای حقشان نصرت و یاری رساند. برای مطالعه بیشتر به کتاب مکیال المکارم ،جلد 2 ، بخش 8 تکالیف عصر غیبت رجوع کنید.


معنی لقب قائم چیست ؟ و چرا حضرت ملقب به این لقب شدند؟

قائم :یعنی قیام کننده به حق. رسمل خدا(ص)می فرماید :"از این جهت قائم را قائم نامیدند که پس از فراموش شدن نامش قیام می کند." معانی الاخبار شیخ صدوق ص 65 امام جواد (ع)در جواب این پرسش فرمودند:"زیرا بعد از انکه نامش از خاطره ها فراموش شود و اکثر معتقدین به امامتش از دین خدا برگردند قیام می کند". کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ص 378


چرا وقتی که نام قاءم برده می شود شیعیان تمام قد روی پا می ایستند؟

این امر در بین مردم به عنوان یک عمل مستحب و در حقیقت اظهار ادب و احترام به آن امام عزیز است. حضور امام رضا (ع)در خراسان کلمه قائم ذکر شد حضرت بر خاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود "اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه"خدایا بر فرجش شتاب کن و را ظهور و نهضتش را آسان گردان." از امام صادق (ع) سوال شد :علت قیام در موقع ذکر "قائم"چیست؟ حضرت فرمودند:صاحب الامر غیبتی دارد بسیار طولانی و از کثرت لطف و محبتی که به دوستانش دارد هر کس وی را به لقب قائم –که مشعر است به دولت کریمه او و اظهار تاثری است از غربت او-یاد کند آن حضرت هم نظر لطفی به او خواهد نمود و چون در این حال مورد توجه امام واقع می شود سزاوار است از باب احترام به پا خیزد و از خدا تعجیل در فرجش را مسئلت نماید. الزام الناصب شیخ حائری یزدی ج 1 ص 271


زندگی در زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج)چگونه خواهد بود؟

یکی از عواملی که سبب می شود مردم از دعا کردن برای فرج امام زمان (عج)غفلت بورزند عدم آگاهی آنها به زندگی لذتبخش در زمان ظهور آن بزرگوار است .در زمینه تحولات در زمان ظهور به چند روایت اشاره می کنیم. 1-دگرگونی جهان امام صادق فرمودند :هنگامی که قائم ما قیام کند :زمین با نور پروردگارش روشن می شود.مردم از نور خورشید بینیاز می شوند.تاریکی از بین می رود .عمر انسان طولانی می شود.خزاین نهفته زمین بر مردم ظاهر می شود. مردم به دنبال کسی می روند که از آنه زکات و صدقات بپذیرد و نمی یابند.مردم به فضل پروردگارشان بی نیاز می شوند. بحار الانوار ج 52 ص 337 2-تقسیم ثروت به طور مساوی در احادیث مختلف آمده است :چون مهدی ما اهل بیت قیام کند ثروت را به طور ماوی تقسیم می کند و عدالت را در بین مردم پیاده می کند. عقد الدرر ص 40 3-رضایت و خشنودی عمومی در حکومت عدل پرور حضرت تمام مردم از او خشنود می شوند. "مومنی باقی نمی ماند جز اینکه این خشنودی به او می رسد یا در قلبش و یا در قبرش." اعلام الوری ص 435 4-بی نیازی همگانی زمانی برای مردم خواهد رسید که انسان شمشهای لا با خود حمل می کند که در راه خدا انفاق کند ولی کسی را پیدا نمی کند که آن را قبول کند " اعلام الوری ص 432 5-امنیت در تمام آفرینش "کینه ها از دلها زدوده می شود و درندگان و چهار پایان با یکدیگر سازش می کنند تا جایی که یک زن با طبقی بر سر از عراق تا شام تنها سفر می کند همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می گذارد و درندها او را نمی آزارد و گرفتار ترس و اضطراب نمی شود." بشاره الاسلام ص 236 6-نزول برکات آسمانی و خروج نعمات زمینی "زمین چیزی از بذر های خود را نگه نمی دارد مگر اینکه آن را بیرون می دهد و آسمان چیزی از باران رحمتش را نکه نمی دارد جز اینکه آن را سیل آسا بر مردم فرو می ریزد." مستدرک حاکم ج 4 ص 465 7-آبادانی جهان "در روی زمین خرابه ای باقی نمی ماند جز اینکه آباد می شود." اعلام الوری ص 433 8-رفاه همگانی 9-فزونی دامها 10-اصلاح مزاحمتها و رفع نقصانها راستی چه شیرین است زندگی در زیر سایه اش و در زمان حضورش.


منظور از «مهدودیت» چیست و از چه زمانی آغاز شده است ؟

اعتقاد به مهدی موعود مسئله ای است که در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان اعم از کلیمیت ، مسیحیت ، مجوسیت ، اسلام و غیره مطرح بوده و هست ؛ بدین معنی که در آخرالزمان ، مصلحی ظهور خواهد کرد و به جنایتها و خیانتها و تبعیضهای بشر خاتمه خواهد داد .

آری ، «اعتقاد به مهدی» نه تنها یک باور اسلامی است ، که عنوانی می باشد برای خواسته ها و آرزوهای همه ی انسانهای دردمند و ستمدیده ، با کیش و مذاهب گوناگون ؛ و همچنین ، بازده ی الهام فطری مردم است ، و با همه ی اختلافاتی که در عقیده و مذهب دارند ، دریافته اند که برای انسانیت در روی زمین ، روز موعودی و انسان موعودی خواهد بود ؛ که با ظهورش هدف نهایی ادیان الهی تحقق یافته و مسیر آن به دنبال رنجی بسیار ، همواری و استواری لازم را می یابد . بنابراین ، مسئله مهدویت با سابقه ای دیرینه ، ریشه در مذهب دارد .

اگر چه غیر از قرآن مجید ، تمامی کتابهای آسمانی دیگر دستخوش تحریف شده اند ، لیکن با این وجود ، جملاتی از دستبرد دیگران مصون مانده است ، که در آنها از آمدن مهدی موعود و مصلح جهانی گفتگو شده است ، و چون این مطلب به صورت پیشگویی و مربوط به آینده است ، و مضامین آن در قرآن و روایات بیشماری وارد شده است .
از این رهگذر مسلم می شود که این عبارتها از منطق وحی سرچشمه گرفته و از دستبرد انسانها در طول تاریخ در امان مانده است .
از جمله روایات متواتری که به ظهور «مهدی موعود» وعده داده ، حدیث معروف نبوی است که فرمود : «اگر از عمر دنیا یک روز بیش باقی نمانده باشد ، خداوند آن روز را طولانی کند تا مردی از امت و خاندان من که نامش نام من است ظاهر شود ، و زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده باشد .»


در سایر ادیان و کتب آسمانی، از مهدی موعود (عج) چگونه یاد شده است؟

با تحقیق و جستجو در کتب ادیان و مذاهب آسمانی، به این نتیجه ی قطعی مسلم می رسیم که اعتقاد به مهدی موعود اختصاص به مسلمانان ندارد، بلکه سایر ادیان و مذاهب نیز در این عقیده با مسلمین شریک می باشند :

-۱ منابع زرتشت :
در «زند» که کتاب مذهبی زرتشتیان است، درباره انقراض اشرار و وراثت صالحان آمده است :
« لشگر اهریمنان با ایزدان، دائم در روی خاکدان، محاربه و کشمش دارند، و غالبا پیروزی با اهریمنان باشد ؛ اما نه به طوری که ایزدان را محو و منقرض سازند ؛ چه در هنگام تنگی از جانب «اورمزد» که خدای آسمان است به «ایزدان» که فرزندان اویند، یاری می رسد و محاربه ی ایشان نه هزار سال طول می کشد؛ آنگاه پیروزی بزرگ از آن ادیان می شود و اهریمنان را منقرض می سازند. و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند، و بعد از پیروزی ایزدان، و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خویش رسیده، و بنی آدم بر تخت نیکبختی خواهد نشست. و در کتاب «جاماسب نامه» آمده است که :
«مردی بیرون آید از زمین تازیان ، از فرزندان هاشم ، مردی بزرگ تن و بزرگ ساق ، و بر دین جد خویش بود ، با سپاه بسیار ، و روی به «ایران» نهد و آبادانی کند و بر زمین پر داد کند ... » و در جای دیگری آمده است:
«سوشیانس (نجات دهنده بزرگ) دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه کن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار و هم کردار گرداند.»

-۲ منابع هندی:
در کتاب «شاکمونی» که از سردمداران کافران هند است و به عقیده پیروانش ، پیامبر و صاحب کتاب آسمانیست ، اشاره به وحدت دیانت در زمان آن پرچم دار روحانی جهان نموده گوید :
«پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان «کشن» بزرگوار تمام شود، وی کسی باشد که بر کوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند، و بر ابرها سوار شود، و فرشتگان، کارکنان او باشند، و جن و انس در خدمت او شوند، و از سودان که زیر خط استوا است تا ارض تسعین که زیر قطب شمال است و ماوراء بحار را صاحب شود، و دین خدا یک دین شود، و دین خدا زنده گردد، و نام او ایستاده باشد و خداشناس باشد.»
و نیز در کتاب «دید» که نزد هندیان از کتب آسمانی است ، می گوید:
«پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود، که پیشوای خلایق باشد، و تمام عالم را بگیرد و به دین خود آورد، و همه کس را از مومن و کافر بشناسد، و هر چه از خدا خواهد برآید.»

-۳ انجیل :
« کمرهای خویش را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید، و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خودشان را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت می کند، تا هر وقت که آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند، خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید ایشان را بیدار یابد ... پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی برید بسر انسان می آید.»

-۴ تورات:
« و نهالی از تنه ی «یسی» بیرون آمده، و شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت ... مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد کرد ... گرگ با بره سکونت خواهد کرد و پلنگ با بزغاله، و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل کوچک آن را خواهد راند ... در تمامی کوه مقدس من ، ضرری نخواهند کرد . زیرا که جهان ، از معرفت خدا پر خواهد شد.»

-۵ زبور:
شریران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد. هان از اندک زمانی شریر نخواهد بود. در مکانش تأمل خواهی کرد و نخواهی بود . و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد ... و میراث آنها خواهند بود تا ابد الاباد.»


آیا در قرآن کریم شواهدی بر وجود و ظهور امام مهدی (ع) یافت می شود ؟

آیات بسیاری پیرامون امام عصر (ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهای معتبر و گرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها «علامه مجلسی» که در کتاب شریف بحارالانوار بابی را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان (عج) تأویل شده، اختصاص داده و در این رابطه ۶۰ آیه از آیات قرآن کریم را با روایات مربوطه ذکر فرموده است. همچنین محدث شهیر «سید هاشم حسینی بحرانی» نیز در کتاب «المحجة فی انزل فی القائم الحجة(عج)»یکصد و اندی از آیات و روایات مرتبط را جمع آوری نموده اند.
ما در اینجا به چند نمونه اکتفا می کنیم:
«و به راستی که ما پس از نوشتن در ذکر، در زبور نیز نگاشتیم که البته بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد.» (انبیاء/۱۰۵)
«خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند ، چنانکه همانند آنها را سابقا خلیفه کرد و ثابت می دارد دین آنها را ، که برای آنان برگزید ، ترس آنها را تبدیل به امن می کنیم ، و اینان هیچگاه به من شرک نورزند .» (نور/۵۵)
«ما اراده کرده ایم بر آنان که در زمین زبون گشتند ، منت بنهیم و آن ها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم .» (قصص/۵)
«بدانید که خداوند ، زمین را پس از مردنش زنده می گرداند ، ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا در آن باره تعقل کنید .» (حدید/۱۷)

برای اطلاعات بیشتر به بخش«موعود در قرآن» مراجعه نمایید.


آیا در کتب اهل سنت روایاتی پیرامون وجود و ظهور و سیره ی امام مهدی (عج) نقل شده است ؟

اگر چه عقیده به وجود « مهدی موعود » در بین شیعه ی امامیه، رواج بیشتری دارد و شاید روایات وارده در این موضوع بالغ بر یک هزار حدیث باشد، اما بعضی از پژوهندگان مسائل اسلامی، تعداد روایاتی را که از طرق تسنن در این زمینه وارد شده، به دویست حدیث تخمین زده اند. باری ، هر چند که خفقان عمومی در دوران بنی امیه و بنی عباس و دستهای مقتدر و مرموز سیاست وقت و تعصبات شدید مذهبی اجازه نمی داد که اخبار مربوط به ولایت و امامت مورد مذاکره و ثبت و ضبط قرار گیرد، ولی باز هم کتابهای اصلی اهل سنت از احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) خالی نیست، که در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم : حذیفه گوید : «رسول خدا (ص) خطبه می خواندند که در خلال سخنان ، از آنچه در آینده به وقوع خواهد پیوست گفته و فرمودند : « اگر از عمر روزگار جز یک روز نمانده باشد ، خداوند آن روز را چنان طولانی کند که مردی از فرزندانم ، که هم اسم من است ، برانگیخته شود . سلمان عرض کرد : ای رسول خدا از کدام فرزندتان خواهد بود ؟ حضرت فرمود : از این فرزند و با دست مبارک به پشت امام حسین (ع) زدند . » و عبدالله بن مسعود گوید : «پیامبر اکرم (ص) فرمود: اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد ، خداوند متعال آن روز را آنقدر طولانی می گرداند تا مردی از امتم و اهل بیتم مبعوث شود ، نام او نام من است و زمین را پر از عدل و قسط می کند ، چنانکه پیش از آن پر از ظلم و جور بوده است.» و نیز از همان حضرت روایت کرده اند که فرمود : « مهدی موعود از عترت من و اولاد فاطمه است . » و ابو سعید خدری از پیغمبر (ص) روایت کرده که فرمود : «در آخرالزمان بلای سختی از جانب سلطان ، بر امت من نازل می شود ، بلایی که سخت تر از آن شنیده نشده است ، به طوری که زمین فراخ بر آنها تنگ شده پر از جور و ستم می شود . مؤمنین پناهگاه و دادرسی از ظلم و ستم نمی یابند . پس خدا مردی از خانواده ی مرا می فرستد تا زمین را پر از عدل و قسط کند ، چنانکه از ظلم و جور پر شده است . ساکنین آسمان و زمین ، از او راضی خواهند بود . زمین تمام گیاهان خود را برایش می رویاند ، و آسمان بارانش را پی در پی فرو می فرستد ، به طوری که مردگان آرزوی زندگی دوباره می کنند ، هفت سال یا نه سال در بین مردم زندگی می کند.» و نیز از آن حضرت روایت شده که فرمود: « مهدی ما پیشانی بلند و باریک بینی است . زمین را پر از عدل و داد می کند ، چنان که از ظلم و بیدادگری پر شده است ، مدت هفت سال حکومت می کند . » و نیز از ابن عباس از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود : « مهدی (ع) طاووس اهل بهشت است.» لازم به ذکر است که کلیه احادیث اهل سنت درمورد «مهدی موعود(عج)» در کتاب «الامام المهدی عند اهل السنة» به تالیف «الشیخ المهدی الفقیه الایمانی» همراه با تصویر اصلی از کتاب مرجع حدیث، گردآوری شده است.


اولین کسی که به ذروغ نام «مهدی موعود» بر او گذاشتند ، چه کسی بود؟

گفته شد از جمله مسائلی که بیانگر اهمیت «مسأله مهدویت» می باشد این است که در طول تاریخ ، به نام کسانی برخورد می کنیم که با گذاردن نام «مهدی موعود» برخود ، و یا چسباندن این عنوان از سوی دیگران به آنها ، داعیه های بزرگی داشته ، یا بر ایشان قائل بودند . شاید نخستین کسی که این نام را بر او گذاشتند – هر چند راضی به این کار نبود – فرزند امیرالمؤمنین علیه السلام ، «محمد حنیفه» بود ، به این بیان که فرقه ی «کیسانیه» اعتقاد داشتند او مهدی موعود است و پس از مرگ او ، سر و صدا بلند کردند که او هرگز نمرده است ، بلکه کوه «رضوی» که در نزدیکی مدینه است ، در میان دو شیر قرار گرفته ، که حافظ و نگهبان او هستند ! در حالی که «محمد حنیفه» در سال ۸۰ یا ۸۱ هجری وفات کرد و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد .


چه دلیلی بر متولد شدن امام مهدی (ع) در دست است؟ آیا کسی آن حضرت را بعد از تولد دیده است؟

بنابر آنچه که مورخان شیعه و سنی در خصوص تاریخ و چگونگی ولادت حضرت مهدی (عج) نوشته اند ، اصل ولادت خجسته ی امام زمان (ع) و به دنیا آمدنش ، جزء امور مسلم و قطعی تاریخ است .
به عنوان نمونه :

مورخ شهیر اهل سنت ، علی بن حسین مسعودی می گوید :
« در سال ۲۶۰ ابو محمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی ابیطالب علیهم السلام ، در زمان خلافت معتمد عباسی در گذشت . او به هنگام درگذشت ، ۲۹ سال داشت ، و او پدر مهدی منتظر است.» (مروّج الذهب مسعودی،ج۴،ص۱۹۹)

و شیخ سلیمان قندوزی گوید :
« خبر معلوم و مسلم ، در نزد موثقان ، این است که ولادت قائم (ع) ، در شب نیمه ی شعبان ۲۵۵ هجری قمری ، در شهر سامرا واقع شده است .» (ینابیع الموّده،ج۳،ص۱۱۴)

اما از آنجایی که خلفای بنی عباس دانسته بودند که دوازدهمین امام شیعیان همان مهدی موعود است که زمین را پر از عدل و داد می کند و دژهای گمراهی و فساد را در هم می کوبد ، و نیز می دانستند که از فرزندان امام حسن عسکری (ع) است؛ درصدد برآمدند این نور را خاموش کنند . از این رو امام مهدی (عج) از نخستین روز ولادت، همواره در نهان می زیست و مردم به طور عموم او را نمی دیدند. ولی با این وجود، عده ای از اصحاب امام حسن عسکری (ع) بودند که توفیق شرفیابی و معرفی را یافته بودند . بعضی از آنها عبارتند از :

-۱ حکیمه خاتون، دختر امام جواد(ع)، خواهر امام هادی(ع) و عمه ی امام حسن عسکری علیهم السلام، که شب تولد حضرت مهدی (عج)، او را زیارت کرد، و نسیم و ماریه کنیزان آن حضرت گفتند : تا آن کودک متولد شد به خاک سجده کرد و انگشت سبابه را رو به آسمان بلند نمود و عطسه زد و گفت :
« الحمدالله رب العالمین ، و صلی الله علی محمد و آله ».(الزام الناصب شیخ حائری یزدی،ج۱،ص۳۴)

-۲ ابو بصیر خادم است که گفت : بر صاحب الزمان (عج) وارد شدم، در حالیکه درون گهواره بود، نزدیک رفتم و سلام کردم، حضرت فرمود: مرا می شناسی؟ عرض کردم : آری، تو بزرگ و سید من و فرزند امام من هستی ... حضرت فرمود :
« انا خاتم الاوصیاء ، و بی یرفع البلاء من اهلی و شیعتی.» (کشف الغمّه علامه اربلی،ج۲،ص۴۹۹)

-۳ سعد بن عبدالله قمی است که با نامه های فراوان با جمعی برای زیارت آن حضرت به سامره رفته و طرف راست امام حسن (ع)، کودکی را دیدند که مانند ماه درخشان بود؛ پرسیدند: این کیست؟ گفته شد : « مهدی قائم آل محمد (ص) » است. (الزام النّاصب، ج۱، ص۳۴۲)

-۴ روزی جمعی از شیعیان – چهل تن – نزد امام یازدهم آمدند، و از آن حضرت تقاضا کردند تا حجت پس از خویش را به آنان بنمایاند و بشناساند. و امام چنان کرد. و آنان پسری را دیدند که بیرون آمد همچون پاره ماه، شبیه به پدر خویش. امام عسکری (ع) فرمود : «پس از من، این پسر، امام شماست، و خلیفه من است در میان شما ، امر او را اطاعت کنید ، از گرد رهبری او پراکنده نگردید که هلاک می شوید و دینتان تباه می گردد، این را هم بدانید که شما او را پس از امروز نخواهید دید ، تا اینکه زمانی دراز بگذرد ، بنابراین از نایب او ( عثمان بن سعید) اطاعت کنید.» (الزام الناصب،ج۱،ص۳۴۱)

-۵ ابو سهل نوبختی گوید: در آن حال بیماری، امام عسکری خواست تا آن کودک را نزد او آورند. مهدی را که در آن هنگام کودک بود، نزد پدر آوردند . وی به پدر سلام کرد . من به او نگاه کردم ، رنگی سفید و درخشان داشت ، موهایش پیچیده و مجعد بود و دندانهایش گشاده، امام حسن (ع) او را با جمله ی «یا سید اهل بیته» مخاطب قرار داد، یعنی : ای سرور خاندان خود . سپس از آن فرزند خواست تا در خوردن دوایی که برایش جوشانیده بودند به او کمک کند. او چنین کرد . سپس پدر را وضو داد . آنگاه امام عسکری (ع) به او فرمود: « ای پسرک من! تویی مهدی، و تویی حجت خدا بر روی زمین ...» (همان مأخذ،ص۳۵۱)


حضرت مهدی(عج) چگونه و در چه شرایطی متولد شد؟

حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع) و عمه امام حسن عسکری (ع) کیفیت و چگونگی ولادت مهدی (ع) را چنین نقل می کند :
« ابو محمد امام حسن عسکری (ع) کسی را به دنبال من فرستاد که امشب ( نیمه شعبان) برای افطار نزد من بیا، چون خداوند امشب حجتش را آشکار می کند. پرسیدم : این مولود از چه کسی است؟ آن حضرت فرمود : از نرجس. عرض کردم: من در نرجس خاتون هیچ اثر حملی مشاهده نمی کنم! حضرت فرمود: موضوع همین است که گفتم.
من در حالیکه نشسته بودم، نرجس آمد وکفش مرا از پایم بیرون آورد و فرمود بانوی من! حالتان چه طور است؟
من گفتم: تو بانوی من و خانواده ام هستی. او از سخن من تعجب کرده ناراحت شد و فرمود : این چه سخنی است؟
گفتم: خداوند در این شب به تو فرزندی عطا می کند که سرور دنیا و آخرت خواهد شد و نرجس خاتون از سخن من خجالت کشید.
سپس بعد از افطار، نماز عشاء را به جا آوردم و به بستر رفتم. چون پاسی از نیمه شب گذشت، برخاستم و نماز شب خواندم. بعد از تعقیب نماز به خواب رفتم و دوباره بیدار شدم. در این هنگام، نرجس نیز بیدار شد و نماز شب را بجا آورد. سپس از اتاق بیرون رفتم، تا از طلوع فجر با خبر شوم. دیدم فجر اول طلوع کرده و نرجس در خواب است.در آن حال، این سوال در ذهنم خطور کرد که چرا حجت خدا آشکار نشد؟ نزدیک بود شکی در دلم ایجاد شود که ناگهان حضرت امام حسن عسکری (ع) از اتاق مجاور صدا زد «ای عمه شتاب نکن که موعد نزدیک است » . من نیز نشستم و سوره ی « الم سجده و یاسین » را خواندم. هنگامی که مشغول خواندن قرآن بودم، ناگهان نرجس خاتون با ناراحتی از خواب بیدار شد.
من با شتاب خود را به او رساندم و پرسیدم: چیزی احساس می کنی؟
نرجس گفت : آری.
گفتم : نام خدا را بر زبان جاری کن، این همان موضوعی است که اول شب به تو گفتم . مضطرب مباش و دلت را آرام کن .
در این هنگام پرده ی نوری بین و من و او کشیده شد. ناگهان متوجه شدم کودک ولادت یافته است. چون جامه را از روی نرجس برداشتم، آن مولود سر به سجده گذاشته و مشغول ذکر خدا بود. هنگامی که او را بر گرفتم، دیدم پاک و پاکیزه است. در این موقع حضرت امام حسن عسکری را صدا زد: عمه! فرزندم را نزد من بیاور. وقتی که نوزاد را خدمت آن حضرت بردم ، وی را در آغوش گرفت ، و بر دست و چشم کودک دست کشید و در گوش راستش اذان و در گوش چپ اقامه گفت و فرمود :
فرزندم! سخن بگو!
پس آن طفل گفت : « اشهد ان لا اله الا الله ، و اشهد ان محمد الرسول الله » پس از آن به امامت امیرالمؤمنین (ع) و سایر امامان معصوم علیهم السلام، شهادت و گواهی داد و چون به نام خود رسید گفت: « اللهم انجزلی و عدی، و اتمم لی امری، و ثبت و طاتی ، و املاء الارض بی عدلا و قسطا».
پروردگارا ! وعده ی مرا قطعی گردان و امر مرا به اتمام رسان ، و مرا ثابت قدم بدار ، و زمین را به وسیله ی من از عدل و داد پر کن.
روز هفتم که خدمت امام حسن عسکری (ع) رسیدم، ایشان فرزندش را از من طلب کرد. من نیز او را در پارچه ای پیچیده، نزد پدرش بردم. آن حضرت فرمود : پسرم ! با من حرف بزن ، در این هنگام ، او آیه ی « و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ... » را خواند . (بحارالانوار علامه مجلسی، ج۵۱، ص۱۹)

و در روایت دیگر چنان است که :
چون حضرت صاحب الامر (ع) متولد شد ، نوری از او ساطع گردید که به آفاق آسمان پهن شد و مرغان سفید را دیدم که از آسمان به زیر آمدند و بالهای خود را بر سر و روی و بدن آن حضرت مالیدند و پرواز می کردند . پس حضرت امام حسن عسکری (ع) مرا آواز داد که ای عمه ، فرزند را برگیر و به نزد من بیاور. چون برگرفتم ، او را ختنه کرده و ناف بریده و پاک و پاکیزه یافتم و بر ذراع راستش نوشته شده بود : «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا». (منتهی الآمال محدث قمی، ج۲،ص۲۸۵)

باری مهدی موعود (ع) به گونه ای پا به عرصه ی وجود گذاشت که از خود کرامات بسیاری را نشان داد . و بدین ترتیب بود که وجود مقدس ولی عصر (عج) در روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری متولد شد .
و اما راجع به قسمت دوم سوال باید گفت :
از روایات چنین استفاده می شود که امام عسکری (ع) را به خاطر مولودی که موعود مظلومان جهان است ، چنان تحت نظر داشتند که وقتی امام زمان (عج) متولد شد ، امام عسکری (ع) حتی با نزدیکان خود هم با ایماء و اشاره سخن می گفت ، تا مبادا کسی سخن آن امام را شنیده و به دولت گزارش دهد و ایجاد خطر کند .
چنان در کتاب «غیبت» شیخ طوسی (ره) روایت کند : «احمد بن سحاق قمی از امام حسن عسکری (ع) در خصوص صاحب الزمان (عج) سوال کرد ، حضرت با اشاره دست او را متوجه نمود که او زنده و سالم است .» (مهدی موعود ترجمه علی دوانی، ص۳۹۳)


First Page Previous Page Page 2 / 3 (26 - 50 of 72 Total) Next Page Last Page

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.