نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام


«نفْس پیامبر(ص

مباهله نمادی از فضائل علی بن ابی طالب(ع)

شیخ مفید در کتاب اختصاص ضمن حدیث مفصلی روایت کرده که «سید» و «اهتم» و «عاقب» به محضر پیامبر (ص) تشرف یافته و با آن حضرت گفتگو نمودند. آنها گفتند ما تمامی اوصاف و علایم پیامبر خاتم را در انجیل خود خوانده ایم. پیامبر(ص) آنان را به دین اسلام دعوت نمودند لیکن آنها با یکدیگر مشورت کرده و به یکدیگر گفتند آیا نمی بینید که همکیشانمان چگونه ما را تعظیم و تکریم می نمایند؟ برای ما کلیسا بنا نموده، نام هایمان را با احترام بر زبان جاری می کنند؟ پس چگونه از این مقام ریاست دل بر کنده و از اشرافیت و ثروت بگذریم و مسلمان شویم حال آنکه اسلام دینی است که بزرگ و کوچک و ثروتمند و فقیر و اشراف و رعیت با هم برابر و یکسان است؟



پس پیامبر (ص) به آنان پیشنهاد مباهله داده و فرمودند بیایید مباهله کنیم. من با وجیه ترین افراد خانواده ام – علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) که در روی زمین بی مانند هستند – به درگاه الهی دست به دعا و نفرین بلند می نماییم تا حق آشکار گشته و لعنت خداوند بر دروغگویان باشد.

بزرگان نصارا از شنیدن این پیشنهاد چنان لرزه ای بر اندامشان افتاد که فورا گفتند:

«ای رسول گرامی! با ما مباهله مکن، ما همه ساله هزار شمشیر و هزار زره و هزار دینار پول به شما جزیه می دهیم

پیامبر(ص) پذیرفتند و جبرئیل نازل شده و گفت: ای پیامبر (ص) پروردگارت سلام می رساند و می فرماید به عزت و جلال خودم سوگند اگر به واسطه علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) با تمام اهل زمین و آسمان مباهله کنی همانا آسمان ها را فرو ریزیم و زمین را چون پشم زده شده، قطعه قطعه نمایم آنگونه که دیگر موجودی روی آن قرار نگیرد.

پس آنگاه پیامبر(ص) سر به آسمان بلند نموده و دستان خود را گشوده دعا کردند که:

خدایا لعنت و نفرین تو بر آنانی که به علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) ظلم و ستم کنند و حق و اجر آنها را از آنچه واجب و لازم و مقرر فرموده ای کم کنند و یا غصب نمایند تا روز قیامت. (تفسیر جامع ج۱ص۶۱۴)

و نیز شیخ مفید در کتاب اختصاص از حضرت موسی بن جعفر (ع) ذیل آیه ۶۱ سوره آل عمران روایت کرده که فرمودند:

«تمام فرق اسلامی – از عامه و خاصه عادل و منافق – اتفاق نظر دارند که در قضیه مباهله پیغمبر اکرم (ص) با نصارای نجران، غیر از پیغمبر وعلی و فاطمه و حسن و حسین (ع) کسی نبود و مراد از ابنائنا: حسن و حسین و نسائناء: فاطمه و انفسناء: علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه و آله بوده و این مسئله مورد اتفاق تمام مسلمین است.

در کتاب القطره ج۲ ص ۲۴۳ آمده:

روزی مأمون به امام رضا (ع) عرض کرد : بزرگترین فضیلتی که امیرالمؤمنین علی (ع) از قرآن دارد برایم نقل فرما.

امام رضا (ع) پاسخ دادند:

برترین فضیلت علی (ع) در قصه مباهله است. همانا رسول خدا (ص) به وسیله ی علی(ع)، فاطمه(س) همسر علی(ع)، امام حسن و امام حسین (ع) (با نصارای نجران) مباهله نمود و آن حضرت را همانند جان خویش قرار داد و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار داد. و البته ثابت است که کسی از آفریدگان خدا همانند رسولخدا (ص) نبوده. بنابراین همه فضایلی که به رسول خدا (ص) لازم بوده بر علی(ع) نیز ثابت شده جز پیامبری، پس کدامین فضل و برتری از این فضل و شرف بالاتر است؟

مأمون گفت : شاید رسول خدا (ص) به جان خویش اشاره نموده است .

امام رضا (ع) فرمود : چنین اشاره ای جایز نیست، چرا که رسول خدا (ص) با همه آنها به سوی نصارای نجران بیرون آمده و با همه ی آنها به مباهله پرداخته است اگر جان خویش را اراده فرموده بود می بایستی علی (ع) را از مباهله خارج می نمود در صورتی که باتفاق نظر همه ی مسلمانان، علی (ع) جزو آنان بوده است.

مأمون گفت : آن گاه که پاسخ آید سخن ساقط می شود .

و نیز در کتاب شریف القطره ج ص ۲۴۵ آمده :

سلیم بن قیس از رسول خدا (ص) نقل نموده که :

آن حضرت فرمودند : ... علی (ع) نزد حق تعالی پسندیده و نزد فرشتگان عظیم الشأن است. علی (ع) از نزدیکان و مقریان درگاه من و صمیمی و وفادار نسبت به من است. او ظاهر و باطن من، پنهان و آشکار من، ملازم و رفیق من و همدم و روح من است. از خدا خواسته ام که او را پیش از من قبض روح نکند و شهید از دنیا رود و همانا من داخل بهشت شدم و در آنجا دیدم حوریه ی مخصوص او بیشتر از برگ درخت و قصر های مخصوص او به تعداد بشر است. علی (ع) از من و من از علی(ع) هستم. هر کس ولایت او را قبول کند ولایت مرا پذیرفته است ... .

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.