نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

منشور انتظار(۶)

 

« اللهم انی اسئلک ان ترینی ولی امرک ظاهرا ، نافذالامر ، مع علمی بانّ لک السلطان و القدرة و البرهان و الحجة و المشیة و الحول و القوة فافعل ذلک بی و بجیمع المؤمنین حتی ننظر الی ولی امرک صلواتک علیه ظاهرالمقالة و واضح الدلالة هادیا من الضلالة شافیا من الجهالة »

(دعای عصر غیبت/مفاتیح الجنان)

پیش از این گفته شد که انسان ها نباید ، دیدی منفی و گله مندانه نسبت به طولانی شدن غیبت داشته و به گونه ای طلبکارانه خواستار تعجیل در امر فرج باشند .

اما آیا مردم نمی بایست مشتاق فرج و ظهور مولایشان بوده و برای آن دعا نمایند؟



این عبارات از دعا حقیقتا پاسخ به همین سوال است.

مردم در قبال مولا و صاحب و امام خود دارای وظایفی می باشند که این وظایف مفصلا در احادیث بیان شده و تأکید گردیده است که بدون اداء این وظایف نجات و رهایی نخواهد بود .

از امام حسن عسکری (ع) نقل گردیده :

«به خدا سوگند آن چنان از دیده ها غایب می شود که از هلاکت نجات نمی یابد ، جز کسی که خداوند او را در اعتقاد بر امامت او ثابت و استوار نگاه دارد و او را برای دعا به تعجیل فرجش موفق بدارد

بنابراین روایت تنها راه نجات مردمی که در عصر غیبت به سر می برند این است که اولا بر اعتقادات حقّه خود ثابت قدم مانده و گمراه نشوند، ثانیا برای فرا رسیدن فرج دائما دعا نمایند. پس دعا کردن برای فرج امری واجب و ضروری به شمار رفته و یکی از وظایف مهم شیعه در عصر غیبت می باشد.

  • دعا کردن، امر و فرمان خود آن بزرگوار می باشد آنجا که فرمود : « فاکثروالدعا بالتعجیل الفرج فان ذالک فرجکم » بسیار دعا کنید برای فرج که همانا این دعا کردن، خود فرج و گشایشی برای شما می باشد. (کمال الدین ج۲ ص ۴۸۵ باب ۴۵ج۴)

  • دعا کردن، ادای حق امام و مولا می باشد و امام صادق (ع) فرموده اند: خدا به چیزی بهتر از اداء حقوق مومن عبادت نشده است (اصول کافی ج۳ ص۲۴۷)

بنابراین اگر چه ما حق نداریم طلب کارانه خواستار پایان غیبت باشیم، لیکن وظیفه داریم که ملتمسانه و در نهایت تواضع و خاکساری، ظهور مولایمان را از خداوند تمنا نمائیم .

و ما با این پشتگرمی و ایمان به اینکه خداوند بر همه کائنات سلطه و تسلط داشت و قدرت او بر تمامی امور نافذ بوده و فرمان او بی هیچگونه تأخیر و تأملی اجرا میگردد از درگاه او تقاضا می نمائیم که نماینده و ولی امر خویش را بر ما ظاهر سازد آن هم در وضعیتی که فرمان او به کرسی نشسته و حکومت وی استیلا یافته باشد.

«فافعل ذلک بی و بجیمع المؤمنین»

(پس این کرم و بزگواری را نه فقط در حق من بلکه همه مؤمنین ، بنما.)

این نگرش مثبت که ما هر چیز نیکویی را صرفا برای شخص خود نخواهم بلکه برای دیگر همکیشان خویش نیز آرزوهای والا و سعادتمندانه داشته باشم در سایر ادعیه نیز به چشم می خورد . از جمله در دعای شریف عهد می خوانیم ... « صلوات الله علیه وعلی ابائه طاهرین عن جمیع المؤمنین و المؤمنات ». که ما سلام و صلوات خود را به نیابت از طرف همه مؤمنین و مؤمنات به آن وجود مقدس تقدیم می نمائیم و اینگونه هم عظمت درخواست خود را بیشتر نموده وهم پیوند مخلصانه خویش را با کسانی که مهدی (ع) را دوست می دارند و مهدی (ع) نیز آنها را دوست دارد ، تحکیم می بخشیم.

«حتی ننظر الی ولی امرک صلواتک علیه ظاهرالمقالة و واضح الدلالة هادیا من الضلالة شافیا من الجهالة»

(تا آنکه در حالتی ولی امر و خلیفه تو را به تماشا بنشینیم که بر تخت فرمانروایی تکیه زده و سخن وی ظاهر و نافذ بوده و رهنمودها و دلالت های او مشخص و روشن بوده و به سوی حق راهنمایی کرده و از ضلالت نجات می دهد و نادانی و جهالت را علاج می کند و ...)

باز مجددا در این فراز از دعا نیز ما با یک بینش عالی و دید وسیع مواجه هستیم. به بیان دیگر این منشور هدایت به ما می آموزد که ظهور مولایمان را نه تنها با زبان التماس و تمنا طلب کنیم بلکه در این خواستن، هدف و مقصد خود را هم جهت با اهداف عالیه امام زمان (ع) هماهنگ نموده و ظهور آن بزرگوار را نه صرفا برای اهدافی چون رفاه، آسایش و رهایی از مشکلات شخصی و امثال آن بخواهیم بلکه در حقیقت آرزویمان برای تسریع در ظهور ، همان آرزوی مولایمان باشد.

اما مگر او فرج خود را برای رسیدن به چه اهدافی از خدا درخواست می کند؟

مسلما برای چیره شدن حکم حقّ و گسترش توحید، ریشه کن گشتن گمراهی و شکوفا شدن علم و دانایی و اینکه جهان مجالی می یابد تا در مدار حقیقی که برای آن آفریده شده به گردش در آید و به چرخش در آید یعنی مدار « و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون » (ذاریات ۵۶) اما جن و انس را خلق ننمود ، مگر برای پرستش خداوند و نیز «قضی ربک ان لا یعبد الا ایاه» اسرا۲۳) و خداوند چنین حکم نموده که جز او پرستش نشود.

البته ناگفته نماند که جامعه ای که در آن بینش توحیدی حاکم بوده و ولایت و حاکمیت الله جلّ جلاله بروز و ظهور دارد، آسایش و رفاه و امنیت نیز جزء لاینفک آن خواهد بود. ما با درخواست آن خیر کلی ، عملا به این منافع جزئی نیز خواهیم رسید.

و به این ترتیب ما هموار در این فراز از دعای شریف دو نکته را به عنوان درسهای ضروری عصر غیبت مشق می کنیم.

۱- خیر و نیکی را برای همه مؤمنین و به نیابت آنان از خداوند طلب می نمائیم.

۲- دیدگاهمان در طلب حکومت امام عصر (ع) ، همان دیدگاه مولایمان یعنی اصلاح کلی جهان و دفع شرک و بسط توحید و ... بوده باشد.

 

ادامه دارد... .

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.