نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

منشور انتظار( ۷  )



در قسمت های قبلی نگاهی گذرا به دعای عصر غیبت نمودیم و به این فراز از دعا رسیدیم که:

«اللهم اعذه من شرّ جمیع ما خلقت و ذرأت و برأت وانشأت و صوّرت...» (پروردگارا او را پناه ده از شر آنچه آفریده ای)

در این فراز از این دعا درخواستی مطرح می شود که عبارت است از پناه خواستن و طلب دفع شر برای مولایمان امام زمان(عج). اما خطاب ما در این استعاذه خداوند متعال است یعنی همان کسی که پدید آورنده ی این گستره ی بی نهایت و مجموعه ی هستی -ما خلقت و ذرأت و برأت و انشأت و صوّرت- بوده و از جانب او به این نعمت توفیق یافته و او مالک و صاحب اختیار تک تک آنها بوده و از شرّ و نفع آنها با خبر است و قدرت و آمادگی مقابله با خطراتی که از ناحیه آنها متوجه خلیفه ی برگزیده اش می گردد را نیز دارد.



به عبارت دیگر مورد خطاب قرار دادن ما به نوعی اقرار و اعتراف به این نکته است که مالکیت و احاطه به جمیع هستی تنها از آن خداوند متعال است.

نکته ی دیگری که از این عبارت به ذهن می رسد مسئله «وسعت و عظمت» ملک و قلمرو و مالکیت خداوند است و این که هستی را با همه پیچیدگی ها و عجایب آن خلق نموده و امکان اداره و تداوم بقاء، بخشیده.

مخلوقات خداوند آن قدر بسیارند که بشر قدرت شمارش آنها را ندارد و هر یک به تنهایی به آن میزان شگفت انگیز و رمز آلودند که درک حقیقت هر یک به طور کامل و جامع از توانایی او خارج است. با این وصف پروردگار نه در خلقت و نه در اداره و حفظ بقاء از کسی یاری نگرفته است . آفرینش با همه ی شکوه و شوکت خود صرفا آیتی از عظمت پروردگار به حساب می آید.

بی تردید عظیم ترین آیات آفرینش، رسول خدا (ص) و خاندان عصمت (ع) می باشند که خداوند اجازه اداره هستی را به آنان تملیک نموده و قدرت و امکان رتق و فتق کائنات را به آنها بخشیده ، و آن بزرگواران را جانشین خود در این امر قرار داده است.

لیکن این بخشیدن و تملیک، بصورت مطلق نبوده و از خداوند نفی اختیار نمی کند بلکه بصورت لحظه به لحظه و آن به آن است و او همچنان خود، مالک اصلی همه این اختیارات است و هر لحظه که بخواهد می تواند از ادامه این توفیق و اختیار جلوگیری به عمل آورده و مانع دخالت آن بزرگواران گردد. و این ویژگی خود جلوه دیگری از عظمت پروردگار است که در آیات بسیاری از قرآن کریم نیز به آن اشاره شده . از جمله در آیه ۲۶ آل عمران که می فرماید : « قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممّن تشاء...»

واژه های «خلقت» و «ذرأت» و «برأت» و «انشأت» و «صوّرت» همگی در ترجمه ی فارسی به معنی آفرینش به کار گرفته می شوند لیکن مسلما در کاربرد قرآنی این لغات تفاوت های زیادی وجود دارد.

واژه ی «خلق» در حقیقت به معنی اندازه گیری و تقدیر می باشد و چون آفرینش همراه با اندازه گیری خواهد بود لذا «خلق» را برای آفریدن نیز مورد استفاده قرار می دهند .

و «ذرأ» یعنی آشکار ساختن – خداوند خلق خود را آشکار ساخت .

«برأ» یعنی امتیاز ایجاد کردن بین صورت ها ، اصطلاحی برای تقسیم سلولی .

«انشأ» نشأ پدید آوردن توام با تربیت ، بلند شدن بلند کردن .

«صوّر » یعنی شکل دارد ، صورت بخشید ..

آنچه گفته شد صرفا معانیی است که در لغت نامه ها برای هریک از این کلمات ذکر شده و نه حقیقت معنا و مفهوم آنها، زیرا هر واژه ای که برای بیان معارف و مفاهیم دینی بوسیله ائمه اطهار (ع) به کار گرفته می شود با دقت و عنایت خاصی انتخاب شده و حاوی محتوای عمیقی می باشد در عبارات فوق نیز همین نکته صادق است. پس بدون عنایت و تفضل امام زمان(ع) ما را به فهم این معارف راهی نیست، لذا لازم است توفیق رسیدن به این فهم را از خود آن بزرگوار طلب نماییم.

در هر صورت موجودات فاعل مختار در هر مرحله از طبقه بندی آفرینش که باشند می توانند از اختیار خود استفاده ی سوء نموده و برای وجود مبارک امام عصر (عج) مخاطره آمیز باشند.

«و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظک الذّی لا یضیع من حفظته»

لذا لازم است در مقام دعا به درگاه خداوند استغاثه نموده و از او بخواهیم که مولایمان را از شرّ همه ی مخلوقات در امان بدارد آن هم در امانی اساسی و مستحکم و همه جانبه و از پیش رو و از پشت سر و راست و چپ و از بالای سر و زیر پا، به محافظتی که اگر کسی را به آن طریق مراقبت کنند هرگز تباه نمی شود .

«واحفظ فیه رسولک و وصیّ رسولک علیه و آله السلام»

و با محافظت نمودن از امام زمان(عج)، در حقیقت رسول خود و وصی و جانشین او را نیز در مقابل خطرات و آسیب ها نگهداری نما .

این جمله یادآور روایتی است از رسول خدا (ص) که فرمودند : مرد ، در فرزندانش حفظ می شود.(خطابه ی فدک)

از آنجایی که اکنون در عصر پیامبر(ص) و وصی او امیرالمومنین علی(ع) بسر نمی بریم، لذا مفهوم حفاظت به معنای عمیق تر و دقیق تری اشاره دارد که آن حفاظت از رسالت و وصایت این بزرگواران می باشد به عبارت دیگر این مکتب اسلام است که با حفاظت از امام عصر (عج) محفوظ می ماند. آن بزرگوار نه تنها ، امیدگاه و محل آرزوی پیامبر (ص

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.