نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

بسم الله ارحمن الرحیم

شهریار مهرپرور (۲)

 

خواندیم :خداوند اولیائی برای خویش آفرید و وجودشان را به همه ی کمالات و فضایل الهی مزین ساخت و هستی را برای بهره گیری ایشان پدید آورد و به این اکتفا نفرمود و خلایق را بر زمین لباس حیات پوشانید تا به اختیار و شعور خود سراغ این اولیاء معصوم رفته و از خوان گسترده ی نعمتی که متعلق به آنان است روزی دریافت نمایند.

حضرت علی (ع): «ما اهل بیت شاخسار نبوت و معدن رحمت هستیم

(كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: ۲۷۴)

و امروزه و در ایام ما این مولایمان حجت بن الحسن امام زمان علیه السلام می باشد که خوان گشوده ی رحمت خداوند و کانون بخشش و کرم حق به شمار آمده و رزق و روزی بندگان را بدانان می رسانند.

اما بر این سفره ی گشوده ی رحمت واسعه چه آماده شده است؟!

ابتدا به بررسی معنای این دو لغت می پردازیم:

رحمة: مهربانى

«وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» (اسراء:۲۴)

بال تواضع را براى آنها از روى مهربانى بخوابان.

«وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» روم: 21.

راغب مي گويد: رحمت، مهربانى و رقتّى است كه مقتضى احسان است‏.

نسبت به شخص مرحوم گاهى فقط در مهربانى و گاهى فقط در احسان به كار مي رود مثل: رحم اللّه فلانا. و چون خدا با رحم وصف شود مراد از آن فقط احسان است نه رقّت قلب لذاست كه روايت شده: رحمت از خدا انعام و تفضّل و از آدميان رقّت قلب و عاطفه است.

(قاموس، ج‏۳، ص:۷۰)

وسع:

سعة (بفتح س، ع) به معنى فراخى و گسترش است خواه در مكان باشد مثل أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِيها (نساء:۹۷)

و خواه در حال مثل لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ (طلاق:۷) تا آنكه در وسعت زندگى و ثروتمند است از ثروت خويش انفاق كند.

و خواه در فعل باشد مثل وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ (اعراف:۱۵۶) كه رحمت خدا بهر چيز احاطه دارد.

[وُسع‏]: توانگرى و فراخ زندگى، نيرو و توان، گستردگى

(قاموس قرآن، ج۷، ص:۲۱۸)

بدون شک هر آنچه مورد احتیاج باشد از پیش در این خوان تدارک دیده شده و آنچه از نیازمندی های و نعمت ها در اختیار بندگان قرار می گیرد همگی از رحمت خدا و مهمان نوازی حجت حاضر اوست.

از قضا قرآن کریم ما را به نمونه هایی از این نعمت ها توجه داده است:

«و از رحمت او است كه شب و روز را براى شما پديد آورده است كه در آن [شب‏] آرامش يابند و [در روز] از فضلش روزى بجوييد، و باشد كه شكر بگزاريد(القصص: ۷۳)

«و از آيات او اين است كه بادها را بشارت دهندگان [باران‏] مى‏ فرستد تا از رحمتش به شما بچشاند و تا كشتى به فرمانش روان باشد و تا از فضلش روزى بجوييد و باشد كه شما شكر كنيد (الروم : ۴۶)

«پس نگاه كن به سوى آثار رحمت خدا، چگونه زنده مى ‏كند زمين را پس از مردن آن، به درستى كه خداوند زنده ‏كننده ی مردگان است و او بر هر چيزى تواناست...» (آیات۲۰ و ۴۸تا ۵۱از سوره سی ام)

و در سوره لقمان مى ‏فرمايد: «آيا نمى‏ بينيد كه خداوند رام كرد براى شما آنچه را در آسمانهاست و آنچه را در زمين است؟» (آیه ۲۰/سوره۳۱)

در سوره فاطر مى‏ فرمايد: «آيا نبينى كه خدا فرو فرستاده از آسمان آب را پس بيرون آورديم به آن ميوه‏ هايى كه گوناگون است رنگهايش و از كوه ها راه هاى سپيد و سرخ كه گوناگون است رنگ هاى آن و سياه هاى به غايت سياه، و از مردم و جنبندگان و چهار پايان كه مختلف است رنگ هاى آن (آیه ۲۴سوره ۳۵)

در سوره يس چنين مى ‏فرمايد: «و نشانه ‏يى است براى ايشان زمين مرده كه زنده كرديم آن را و بيرون آورديم از آن دانه را، پس از آن مى ‏خورند.

و قرار داديم در آن بوستان ها از درخت خرما و انگور و روان كرديم در آن از چشمه ‏هاى آب تا بخورند از ميوه آن و از آنچه دستهايشان آن را فراهم كرده است. آيا پس شكر نمى‏ كنند؟» (آیات۳۴ تا ۳۶ سوره ۳۶ )

نا گفته پیداست که نعمت ها و برکات اگر چه دنیوی و مادی هم که باشند باز کمک و اعانتی برای عبادت و بندگی بیشتر در پیشگاه آفریدگار به شمار می آیند.

اما هرگز به پای نعیم معنوی پروردگار نخواهند رسید آن جا که وعده می دهد:

«هان! اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، تقواى الهى پيشه كنيد و به پيامبر او ايمان آوريد، تا دو بهره از رحمت خود به شما عطا كند، و براى شما نورى قرار دهد كه با آن راه رويد و شما را بيامرزد، و خداوند خطاپوش خطابخش است.»‏ (الحديد :۲۸)

درمیان فضل و رحمت بی شمار الهی آثار معنوی رحمت پروردگار، نعمت ولایت یعنی اطاعت و پیروی ازامام عصرعج و پدران بزرگوارش از همه ارزنده ترمی باشد تا جایی که نقل است : اميرالمؤمنين عليه السّلام در باره آيه «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا» فرمود: شيعيان ما بايد بواسطه (ولایت)ما شادى كنند اين نعمت بهتر است از طلا و نقره ‏اى كه دشمنان ما گرد هم آورده ‏اند. (رهاورد خرد-ترجمه تحف العقول/ ص ۱۱۶)

و نیز آمده: امير المؤمنين عليه السّلام در ضمن احاديث اربع مائة (چهارصدتایی) فرمود: «هر كه به ولایت ما چنگ زند به هدف مي رسد و هر كه از غير راه ما برود غرق مى ‏شود. براى محبين و دوستان ما فوج هائى از رحمت خدا است و براى دشمنان ما نيز فوج هائى از خشم خدا (ترجمه جلد هفتم بحار الانوار/ج‏۵/ص :۶۰)

همچنین ذیل آیه «إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلاً» ( الإنسان:۲۹ ) از ابو حمزه ثمالی نقل گردیده از امام صادق (ع) معنی إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ را سوال کردم ،

فرمود: يعنى ولايت.

گفتم: يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ (هر كه را بخواهد در رحمت خود داخل مى‏ كند)؟

فرمود: يعنى در ولايت ما

(ترجمه جلد هفتم بحار الانوار/ج‏۲/ص:۲۶۰)

حضرت علی عليه السّلام ضمن مناظره با عالم یهودی فرمود:

« ... حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله در راه خدا صبر و شكيب نموده و زمانى كه مورد تكذيب و طرد قوم خود قرار گرفت و حتّى زمانى كه او را با سنگ زدند قوم خود را معذور داشت، و هنگامى كه أبولهب با بى‏شرمى به پاى مبارك آن حضرت در بالاى كوه زنجير بست، وقتى از سوى قوم اين گونه مشقّت و زحمت به پيامبر رسيد خداوند به «جائيل» فرشته كوه وحى فرمود: كوه را بشكاف كه در تحت امر محمّد باشد، جائيل نيز نزد آن حضرت حاضر شده و گفت من تحت فرمان شمايم اگر بفرمايى كوه را بر سر اين قوم فرو آورده و همه را از دم هلاك خواهم كرد!

ولى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:  من به رحمت عالميان مبعوث شده ‏ام و دعاى شبانه روز من اين است كه خدايا امّتم را هدايت فرما زيرا آنان ناآگاهند.» 

(احتجاج-ترجمه جعفرى، ج۱، ص:۴۶۲)

البته نباید فراموش کرد که جهان همچنان دوران پر محنت پیش از ظهور را تجربه می نماید و میمنت درک ایام ظهور و دولت شکوهمند قائم ال محمد عج نصیبش نگشته است و لذا ناگزیر هستی و آفریده های الهی هنوز به نهایت ظرفیت خویش از رحمت واسعه حضرت حق بهرمند نشده اند و درحقیقت قابلیت دریافت ان را نیز کسب ننموده اند لیکن با در اهتزاز در آمدن پرچم توحید و ولایت بر تارک هستی جهان به نهایت ظرفیت از معادن رحمت و کرم بهرمند خواهد شد لاجرم زیباترین تجلی های رحمت واسعه خداوند در عصر درخشان ظهور امام زمان عج جلوه گر می گردد، خداوند در این باره می فرماید:

فَانْظُرْ إِلى‏ آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

«پس با چشم بصيرت به آثار لطف خداوند نظر كرده و ببين زمين مرده و خشكيده را چگونه با باران رحمت خود زنده مي كند اين نمونه ‏اى است از زنده شدن مردگان و ذات مقدس پروردگار بانجام هر كارى قادر و توانا است(الروم :۵۰)

امام(ع) فرمودند :

«منظور خداوند از آیه فوق این نیست که زمین را به وسیله باران زنده می گرداند بلکه مردی را بر می انگیزاند که عدل را زنده می نماید و زمین حیات می یابد به زنده شدن عدل و اقامه حدود الهی نافع تر است از چهل روز باران باریدن بر زمین و این همان کلام خداوند است که: يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»

(البرهان فى تفسير القرآن، ج۵، ص:۲۸۸)

و نیز ذیل همین آیه از امام باقر(ع ) روایت شده که : «منظور پس از کافر شدن اهل آن می باشد، چرا که کافر مرده است و خداوند به وسیله قائم عج زمین را زنده و عدل را در آن می گستراند پس زمین و اهل آن بعد از مرگ آن زنده می شوند

(البرهان فى تفسير القرآن، ج‏۵، ص:۲۸۹)

آری چون دوران فرمانروایی به آن یگانه سلطان عدالت گستر رسد بساط ظلم برچیده و دست مهر بر سر رعایا کشیده و همگان را بر سر سفره ی رحمت واسعه گردگار بنشاند و از نعمت فضل وکمال و توفیق عبودیت خالصانه سرشار گردند.

اینگونه مومنین در این جهان ـ بویژه در دوران حاکمیت حجت حق ، بندگان غرق رحمت آفریدگار به شادکامی خواهند زییست لیک باز همین نیز در مقابل آنچه از رحمت بینهایت کردگار کریم در قیامت بدانها خواهد رسید هیچ حواهد بود!

کتابچه "اربعین، اجتماع قلب ها"

... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ .
الإحتجاج على أهل اللجاج    ج‏2   ص 499
بی تردید اجتماع و اصلاح قلوب شیعیان آرزوی قلبی مولایمان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد ....
 محرم و مراسم و آئین های مقدس و با شکوه آن فرصتی است تا مؤمنین زیرخیمه این صاحب عزای دلسوخته و "پدر مهربان" مشق همدلی و همبستگی کنند.
گروه تحقیق و مطالعه "پدرمهربان" با هدف تذکّر به ارزش و جایگاه این پیوند مقدس و دعوت به آن ، به ویژه در ایام اربعین و حرکت عظیم و شکوهمند جهانی به مقصد بارگاه حسینی، اقدام به تهیه کتابچه ای به نام "اربعین،اجتماع قلب ها" در سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی نموده است.
علاقمندان و عزاداران گرامی می توانند برای تهیه کتابچه به شماره 09392404609 پیام ارسال نمایند.
ضمناً  قیمت هر کتابک 500 تومان است که صرف تأمین هزینه چاپ های بعدی خواهد شد.